Never the twain

Når jeg en sjælden gang imellem bevæger mig uden for Bhandarkar-instituttet og den lille håndfuld steder jeg frekventerer i nabolaget, så har jeg det som om jeg træder ind i en gigantisk kulturel dekompressor.

Pune synes på mange måder at være indbegrebet af alt det den vestligt orienterede middelklasse ønsker at Indien skal være. Her kan man gå på MacDonalds og Starbucks og drikke importerede øl på caféerne. Her står folk og småsludrer på fortovet med hver deres hund i snor, og her slår rickshawchaufførerne taxameteret til når man sætter sig ind på bagsædet.

Swachh Pune, swachh Bharat, står der på skiltene langs vejen. Og for én gangs skyld passer det. Pune er en ren by. En ren by der gerne vil gøre hele Indien renere.

Desværre går renheden kun i en retning og det er vestover. I en tid hvor der bliver færre og færre prisværdige ting at efterligne i aftenlandet er det som om punewalaerne forsøger med større og større ihærdighed.

Hvorfor ikke ringe efter en Uber når man kan gå ud på gaden og praje en rickshaw til en fjerdedel af prisen? Hvorfor ikke gå i kropsnære nuancer af grå når man kan gå i flagrende gevandter i alle verdens farver? Hvorfor ikke forvandle sin kultur til en tynd fernis når man kan bevare den?

I dag da jeg hastede tilbage til Bhandarkar-instituttet for at få lov til at mærke at jeg var i Indien bare lidt endnu holdt der en stor lastvogn ude foran gæsteboligen. Et sjak flyttemænd var i gang med at tømme fællesstuen på førstesalen for møbler og erstatte inventaret med feltsenge og skillevægge. Da jeg spurgte hvad der foregik trak de bare på skuldrene og sagde at de fik penge for det.

Om et par timer lander min ph.d.-vejleder med frue og i morgen skal vi mødes og udveksle stafetter. Han får bibliotekskortet til Bhandarkar-instituttets smuldrende manuskriptsamling og jeg får fuldmagten til at inkarnere ham omkring beslutningsbordet på universitetet. En udveksling i et kulturelt ingenmandsland hvor øst og vest endnu engang kan mødes uden rigtig at gøre det alligevel.

Så må vi se hvem der er mest ilde stedt.

Instant Karma

