At spilla daldos

Sådan kunne bornholmerne ifølge Espersens bornholmske ordbog fra 1857 finde på at sige om folk der levede over evne. Og sikkert også længe efter at folk rent faktisk var holdt op med at spille daldos. Eller overhovedet kunne huske hvad det var.

Ordet staves almindeligvis “daldøs” og udtales med tryk på sidste stavelse. Dal-døs. En dal er et særligt slag med en terning, og døs betyder sandsynligvis bare to. Altså noget i retning af double skulls hvis der skulle være nogen Blood Bowl-spillere blandt dagens læsere.

Jeg nævner det fordi det et sted i krydsfeltet mellem rejserefleksion og kursusforberedelse går op for mig at det uidentificerede spil jeg så to gamle mænd spille i Nepal sandsynligvis er beslægtet med det stort set glemte danske brætspil daldøs. Et spil der ligesom det mere velkendte hnefatafl sandsynligvis var noget vikingerne røvede sig til i fjerne lande og sidenhen gjorde til deres eget.

Trods spillets anseelige ælde optræder det ud over referencen i ordbogen for første gang i J. P. Jacobsens Marie Grubbe fra 1876. Her forsøger Gyldenløve at fordrive den hjemlige kedsomhed med et spil daldøs med Marie, men ender alligevel med at gå ind i våbenkammeret og dagdrømme sig til Spanien.

Sognepræsten Peter Michaelsen har beskæftiget sig indgående med spillet og skrevet en vidunderligt præcis og detaljeret artikel om det i Historisk Årbog for Thy og Vester Han Herred (2001). Jeg møder ham hvert år til det internationale spilforskningstræf som jeg selv står for at arrangere til maj. Så ved I hvor I kan henvende jer.

Jeg vil lade Peter og hans artikel tale for sig selv, men kan dog ikke lade være med at nævne et citat tilskrevet en arbejdsmand i Thisted omkring midten af 1800-tallet. Peder Tæbrings barnebarn fortalte således tilbage i 1920erne at bedstefaren efter aftensmaden havde for vane at sige: “Ja, mutter, vi skal vel have en dallepind, før vi gå i seng.”

Præcis hvori en dallepind består kan man læse mere om i Peters artikel, men det var tilsyneladende ikke stort anderledes end det jeg oplevede for få uger siden i tempelruinerne i Bhaktapur femten kilometer øst for Kathmandu.

Jeg har allerede skrevet til Jærmuseet i Norge for at sikre mig et eksemplar inden kursusstart.

Instant Karma

