I mellemtiden

Efter en lang uge i Jaipurs konstant klappende turistfælde føles Bhandarkar-instituttet i Pune som en forsmag på paradis. Jeg er flyttet fra tårnkammeret til stueetagen og har fået veranda i stedet for altan. Her sidder jeg nu med computeren i skødet og lytter til trafikken summe forbi ude på Law College Road, mens en opsynsmand fejer småblade omkring på gårdspladsen.

Den tibetanske munk Kalsang er taget tilbage til klosteret i Karnataka for at passe sin syge bror, men de unge revisorstuderende poolhajer Soni og Rhys er her endnu. Soni dumpede tre af sine eksamener i efteråret og forsøger nu at tage sig sammen til at gå til reeksamen i januar. Rhys tager på juleferie til Mumbai senere i dag og planlægger at besøge sin familie i Riyadh nogle måneder til foråret.

Bankerne er lukkede, pengeautomaterne er tomme, og online-betalingerne har taget over. Bare brug PayTM, siger folk omkring mig. Men hvad med alle dem der ikke har en smartphone eller en bankkonto? Eller dem der ikke har mulighed for at sætte penge ind på deres bankkonto fordi bankerne er lukkede?

Selv har jeg skrabet småbeløb sammen fra pengeautomaterne i VIP-bankerne i Jaipur. Jeg tog bare min khakifarvede skjorte på og gik forbi vagterne som en britisk gentleman fra forrige århundrede. Totusind rupees her og totusind rupees der. Det burde være nok til de sidste par uger.

Og ellers må jeg jo bide i den sure samtid og købe en smartphone.

161223_i-mellemtiden

Efterskrift: Jeg ville egentlig have lagt indlægget op på bloggen fra min fletstol på verandaen, men selv om Bhandarkar-instituttet har fået internet siden sidst, så har de ikke fået kodeordet endnu. “Tomorrow,” siger professor Bahulkar, “tomorrow the password expert will come.” Indtil da er det mikroskopiske båse og fedtede tastaturer langs Bhandarkar Road.

Instant Karma

