Rimahooja

161216_rimahooja-1Rimahooja er mit nye abrakadabra i Jaipur. Et navn der åbner paladsbibliotekets døre og giver mig adgang til spilleplader jeg ellers var blevet forsikret om ikke eksisterede.

Man skal bare gå ind i forkontoret og sige navnet højt tre gange, så bliver man vist ind i baglokalet og placeret ved et bord hvor de efterspurgte papirer ligger klar som om de havde gjort det i årevis. En assistent udleverer et par pudrede gummihandsker og sætter sig til rette ved éns fødder med en stak af dagens aviser.

Og bliver man hængende længe nok, så også gårsdagens.

Jeg havde forventet at accessionsnummer 4733 ville være den spilleplade Andrew Topsfield publicerede i 1985 som samlingens angiveligt eneste. Det var det imidlertid ikke. Og da jeg viste billedet fra Topsfields artikel til bibliotekaren reagerede hun som på et vagt minde der ikke længere kan stedfæstes.

Spillepladen der gemte sig bag accessionsnummeret var mere enkel i sit udtryk og ganske udokumenteret. Den mindede mig om andre skitser eller aftegninger jeg har set, men udmærkede sig ved at have en tegning af en vaishnava med en bedekrans i felt nr. 54 (hengivelse) og en tegning af hans fire-armede gud Vishnu i vinderfeltet nr. 68 (Vishnus himmel).

Accessionsnummer 5805 var lidt af et vildskud, men titlen jnanavilasa, eller underholdning med indsigt, viste sig at være hele rimahoojaet værd. Ikke nok med at materialet var en spilleplade, det var tilmed en yogisk en af slagsen komplet med chakraer og kundalini-slange.

Jeg kender til lignende chakriske diagrammer der indeholder potentialet til at være spil, men som ikke synes at være det. Denne gang er der dog ikke nogen tvivl. Selv om jeg kun kvartvejs forstår den gamle rajasthani-dialekt de sytten vers under diagrammet er skrevet på, så står det klart at de beskriver reglerne til spillet.

De let kurvede sorte og røde linjer der forbinder nogle af felterne med hinanden omtales ikke som slanger og stiger, men som de energibaner der ifølge de fleste yoga-tekster er 72.000 af i kroppen. Tallet forklarer muligvis de vaishnavistiske spillepladers præference for 72 felter, ligesom spillepladen i sig selv muligvis forklarer hvordan et mystisk-anatomisk diagram udviklede sig til et spil der kun dårligt forstod sin egen oprindelse og terminologi.

Jeg ville meget gerne have indsat et billede af spillepladen her på bloggen, men en af de få ting rimahooja ikke kan bruges til på paladsbiblioteket er at få tilladelse til at fotografere materialerne. Det kræver et andet trylleord som jeg straks er gået i lære for at få adgang til.

Indtil da må I nøjes med nedenstående diagram som jeg møjsommeligt skitserede på min computer mens assistenten ved mine fødder side for side arbejdede sig længere og længere tilbage i nyhedsstrømmen.

161216_rimahooja-2

Instant Karma

