Klosterland

161205_klosterland-1Jeg har flyttet adresse til området omkring Boudhanath Stupa-helligdommen små ti kilometer nordøst for Kathmandu centrum. Her har buddhisterne deres eget lille fristed ligesom hinduerne har det ude ved Pashupati hvor tempelklokkerne ringer ekstra højt og ligbålene brænder hele natten igennem.

Boudhanath-kvarteret var et af de første steder jeg blev anbefalet at opsøge da jeg kom til byen. Og siden da har jeg hørt anbefalingen gentaget stort set hver eneste gang jeg har trukket en af mine buddhistiske spilleplader op af skuldertasken. Hvis der er nogen der ved noget om gamle buddhistiske sager, så er det derude du skal finde dem.

På Namo Buddha-klosteret dybere inde i Kathmandu-dalen mødte jeg en amerikansk buddhistisk nonne der beskrev sig selv som “a long story”. Gongen havde allerede kaldt til samling et stykke tid, så jeg bad om den korte version.

“I lived in a monastery called Dharma Kirti Vihar some twenty years ago,” fortalte hun. “Back then it was exclusively Newari Buddhist. Except for me, of course. If it still exists, you might be able to get something there.”

Dharma Kirti-klosteret viste sig at ligge fem minutters gang fra mit hotel i udkanten af turistmekkaet Thamel. Den første nonne smed mig på porten, den anden rystede på hovedet mens hun lyttede, og den tredje skubbede mig ind gennem en lille låge i en stor metalport og sagde at jeg skulle spørge efter lamaen.

En munk omkring de tredive med et venligt ansigt sagde at lamaen havde travlt med sine ritualer. Men han sagde det på så formfuldendt et engelsk at jeg blev nysgerrig og spurgte hvor han havde lært det.

“At the Tibetan University in Sarnath outside Benares. I studied Buddhism there for seven years. We were a mixed crowd, so we mostly spoke in English.”

“Well, then I guess you must know Anirban Dash.”

“Anirban?” udbrød han. “I studied Sanskrit at his feet for four years!”

Pema fortalte med stor længsel om sin studietid i Sarnath. De havde haft så mange gode stunder sammen, de studerende, og nu var de spredt for alle vinde. Han kunne huske hvordan de nogen gange havde siddet oppe hele natten og snakket og drukket chai og spillet spil.

Han havde ikke tænkt på det i flere år, men nu hvor jeg spurgte ind til det, så huskede han at det faktisk var ret interessant. En slags buddhistisk læringsspil nogen af de tibetanske munke havde haft med sig hjemmefra. Man slog med en terning med magiske stavelser på siderne og blev flyttet rundt i et kosmisk diagram der rakte hele vejen fra de meget varme helveder til udfrielsen.

Hvis jeg var interesseret i spillet, ville han gerne spørge lidt rundt omkring for mig. Min bedste chance for at finde ud af noget var dog nok bare at tage ud til Boudhanath og gå ind i det første det bedste kloster. De lå side om side derude og husede nogle af de dygtigste lamaer uden for Tibet.

Tuk-tuk-walaen sænkede farten midt på en svært trafikeret vej og sagde at det var her jeg skulle af. Jeg overvejede mine chancer for at nå levende ind til fortovet, men tænkte at det sikkert var bedre at springe af inden han kom for højt op i fart igen. Jeg kunne ikke se nogen Boudhanath Stupa noget sted og måtte gennem en længere omvej og adskillige hakkende hindi-nepalesiske ordvekslinger før jeg forstod at jeg var gået lige forbi indgangen uden at ænse den.

Tilbage ved udgangspunktet tog jeg et enkelt skridt over tærskelen og befandt mig pludselig i en helt anden verden. Ingen busser, ingen biler, ingen motorcykler, ingen støj, ingen forurening. Kun en gigantisk hvid kuppelformet bygning med et gyldent spir og buddhaens øjne der kiggede årvågent ud mod de fire verdenshjørner.

Sidenhen er det gået op for mig hvor mange souvenirbutikker og hvor mange søgende vesterlændinge her egentlig er. Alligevel er det som om kvarteret har en egen overdøvende ro der omslutter det hele. Indtil videre har jeg fundet et værelse med et godt arbejdsbord og en endnu bedre udsigt. Forhåbentlig følger mere inden længe.

161205_klosterland-2

Instant Karma

