Kowrah

Prakash kørte mig otte timer gennem grus og mudder for at se en trækasse blive båret ned ad et bjerg. Desværre var der for mange mennesker til at jeg kunne få øje på den. Indeni sad angiveligt en gudinde så smuk at det kun var tempelpræsten forundt at se hende. Vi andre måtte nøjes med troen. På trækassen og på gudinden.

Den to dage og nætter lange festival til Tripurasundaris ære var et orgie i druk, hasard, skænderier og fællessang. Allerede den første dag mens boderne blev sat op var der godt salg i kvartflaskerne med Ruslan-vodka. Vi drak dem oppe hos Mai Li der havde ry for at være særlig gavmild med de tørrede fiskesnacks.

Senere gik vi ned til det tomme tempel der var ved at blive gjort klar til at modtage gudinden. I mørket sad nogle mænd med trekantede hatte og fingervanter og spillede på tromme og fløjte. Vi brød ind i kredsen omkring dem og dansede rundt om os selv og hinanden indtil det var nogen andres tur.

En nervøs ung kvinde kom hen til mig og spurgte om jeg ville se noget på hendes smartphone. Det var en ucensureret hjemmevideo af en ged der fik hugget hovedet af med en krumsabel. Derefter viste hun mig en musikvideo med Justin Bieber og en kollektion af brudekjoler. Jeg sagde at jeg desværre allerede var gift og skyndte mig videre.

Ude på markerne stod spredte cirkler af unge mænd med hovederne bøjet ind mod hinanden. De kastede pengesedler ned på en voksdug med forskellige felter: ruder, dame, spar, kløer, krone og flag. En mand vendte bunden i vejret på en plasticspand og løftede den ulideligt langsomt. Terningerne bestemte hvem der tabte og hvem der vandt.

Prakash havde hørt et rygte om at nogen ville arrangere et spil kowrah. Fire spillere, seksten porcelænssnegleskaller og en helvedes masse 1000-rupeesedler. Det var derfor det var forbudt. Selv når det blev spillet til ære for gudinden. Nogen gange kunne praktiske hensyn åbenbart trumfe guddommelige.

Jeg havde på fornemmelsen at jeg kendte spillet. Det mindede om en blanding af punjika og varatika som beskrevet af den sydindiske kong Someshvara i 1100-tallets Karnataka. Et spil der synes at have rødder helt tilbage til de vediske kroningsceremonier hvor fire præster spillede på kongens vegne for at undgå at han tabte.

Klokken var hen ad to om natten da opkaldet kom. En gruppe langturschauffører var ved at lære mig at synge en sang om bamari-blomsten der åbenbart rimede på en masse frække ord. Ramari, råbte de efter mig da jeg satte mig op bag på motorcyklen og forsvandt ud i natten.

Vi stoppede ved et lille chaisted halvvejs mellem festivalpladsen og Prakashs landsby. Ti-femten mænd sad på jorden med en måtte bredt ud imellem dem. En af dem rullede skallerne i sin hånd mens de omkringstående smed penge ned foran ham og de tre andre spillere. Mange penge. Igen og igen.

Jeg sneg kameraet op ad min skuldertaske og lod det glide med hånden ind i ærmet på min cardigan. Jeg prøvede at se deltagende ud mens jeg førte min periskoparm op over hovedet på spillerne og pegede den ned mod jorden. Heldigvis var de for optagede af at diskutere resultater og opregne gældsposter til at opdage noget.

Det var et øjeblik i triumf.

Foran mig udspillede sig et årtusinder gammelt drama som hidtil kun er forsøgt rekonstrueret ud fra skriftlige kilder og uden reference til kong Someshvaras mere populære beskrivelse. Fjernt fra alfabeter og alfarvej syntes et mysterie at være blevet lukket ud af trækassen. Og denne gang stod jeg helt i front til at bevidne det.

Spillet endte i et voldsomt skænderi og næste morgen lå en mand død i vejsiden. Vi passerede den livløse krop på vej tilbage til festivalen. Han lå med ansigtet mod jorden og tøjet delvist krænget af. Et par drukkenbolte rodede rundt i hans lommer, mens en tredje råbte at de skulle lade være og forsøgte at taste et nummer på sin telefon.

Instant Karma

