Kasi Mala

Et af de mere overraskende fund på min ekspedition ud i Kathmandu-dalen var spillet kasi mala. To fattige gamle mænd spillede det i ruinerne af et delvist sammenstyrtet tempel på Durbar Square i Bhaktapur. De talte udelukkende newari og Prakash havde svært ved at tolke hvad de sagde. Bortset fra at de ville have penge af den hvide mand der betragtede dem.

Spillets navn giver ikke umiddelbart nogen mening. Kasa betyder “spil” på newari og mala betyder “række” eller “krans” på sanskrit, så måske navnet bare refererer til spillepladen som en sammenslynget række af felter. Det er dog også muligt at ordrødderne er nogle helt andre og at navnet har en særlig betydning på newari. Ingen af de newari-talende personer jeg har mødt sidenhen har imidlertid kunnet forstå eller forklare det.

Spillet består af tre rækker med tretten felter i hver. De to spillere fylder rækken nærmest dem selv med brikker, så kun midterrækken forbliver tom. Brikkerne bevæger sig i slangeform fra begyndelsen af deres egen række til enden af deres modstanders række. De kan kun slå hinanden i midterrækken og målet er at få så mange som muligt om i modstanderens hjemrække.

Reglerne er en hel del mere komplekse end som så, men overordnet set er det tydeligt at spillet tilhører den familie der kendes som tab i mellemøsten og tablan i sydindien. Jeg anede ikke at spillet eksisterede uden for de områder og jeg fandt da heller ikke andre på min vej der kunne huske at have set det før.

Jeg vil prøve at sende mine optegnelser og mit billedemateriale til tab-ekspert Alexander de Voogt og så må vi se om jeg er snublet over endnu en velbevaret spilhistorisk hemmelighed.

Instant Karma

