Jordskælv

Natten mellem søndag og mandag vågnede jeg ved at jeg sad op i sengen med alle sanser skærpet til det yderste. Jeg kneb øjnene i og drejede langsomt hovedet rundt i mørket, men kunne ikke opfange hvad end det var min underbevidsthed havde opfanget.

Det første jeg bemærkede var en lavmælt syngen i sengefjedrene. Så en dyb rumlen som et tordenskrald langt inde i jordens indre. Langsomt begyndte en usynlig kraft at rokke mig frem og tilbage. Jeg rakte ud efter kontakten til sengelampen, men den blev ved med at glide væk under min finger. Til sidst slog jeg hånden hårdt mod væggen. Et sitrende skarpt lys skød ud i rummet.

Og så blev alting mørkt. Meget mørkere end før.

Jeg sprang ud på gulvet, tog et par skridt og sparkede foden ind i en sengestolpe. Jeg hinkede videre frem på det andet ben og kørte febrilsk hænderne hen over dørens udskårne træfigurer. Bag mig ramte noget jorden og splintredes. Jeg prøvede at huske om slåen sad for oven eller for neden, men kom i stedet i tanke om at der var en indbygget lommelygte i min gamle Nokia-telefon.

Mine ben sitrede i takt med væggene på vej hen til natbordet, og jeg kunne ikke længere skelne jordskælvet fra skælvet i mig selv. Jeg rakte ned og mærkede bordpladen under mig. Men jeg havde ingen ro. Med en pludselig bevægelse fejede jeg det hele ud over kanten. Brillerne, var det sidste jeg nåede at tænke inden de ramte gulvet.

Frustreret slog jeg ud med armene og ramte altandøren der gled op på dirrende hængsler. Jeg tog et skridt ud i nattens halvmørke, og så holdt det op. Stilheden var total. Nede fra gårdhaven kiggede en af de ansatte drenge op på mig.

“Five point two,” råbte han i triumf. “Maybe five point three.”

Et par timer senere kom min tolk Prakash og hentede mig. Strømmen var endnu ikke kommet tilbage, og jeg måtte opgive at varsle min lille ekspedition ud i Kathmandu-dalen her på bloggen.

Nu er jeg netop kommet tilbage til hotellet, og det står heldigvis stadig. I mellemtiden har jeg vandret fra bjerglandsby til bjerglandsby og drukket mig fuld i nepalesisk hirsevin hældt på gamle vodkaflasker. Og så har jeg fyldt en masse sider i min notesbog med optegnelser om lokale spil og manglen på samme.

Mere om det senere.

2 comments

  1. Peter Beck Pedersen

    Hej Jacob.En chokerende oplevelse! Godt du slap uskadt og hotellet/Shangri-La blev stående.Er dine abemærkede briller intakte?
    KH GOdhavnsvej

    • Jacob

      Mine abemærkede briller er aldeles intakte. Optikeren i Vrindavan skruede de nye og uensartede stænger på med en sådan kraft at de sandsynligvis ville stikke uskadte frem fra brokkerne selv om hele hotellet skulle styrte sammen over dem.

Instant Karma

