Nye horisonter

Min rejse nordøstover fra Gujarat og Rajasthan har ført mig længere og længere væk fra de spilleplader jeg er kommet til Indien for at forske i. Museerne er tomme, manuskriptkatalogerne tavse, og blikkene jeg får fjerne og flakkende.

I stedet for at søge videre i Bihar og Bengalen længere mod øst har jeg derfor taget konsekvensen og booket en natbus til Nepal i aften. Jeg ankommer til Kathmandu i morgen lidt over middag og glæder mig til at udforske byen og dalen hvor gyan chaupar og dets buddhistiske variant chaitya kasa florerede side om side for halvanden hundrede år siden.

Om jeg fortsætter til Tibet og Kina hvor det buddhistiske spil synes at have haft sin oprindelse er nok tvivlsomt nu hvor jeg kun har halvanden måned tilbage af min rejse. Men måske jeg finder spor nok til at retfærdiggøre et eventyr i den retning på et senere tidspunkt.

Jeg forlader Indien for en stund med et stemningsbillede fra ligafbrændingspladsen ved Manikarnika Ghat i Varanasi. Her sad dr. Moesgaard og jeg for en lille uges tid siden og lod verden glide forbi med dampende chai mellem hænderne og udsigt over Ganges.

161120_nye-horisonter

Instant Karma

