Academic Coordinator

Jeg har fået en ny titel. Den er ikke lige så sej som dengang jeg var Nittartakkamut Akisussaasoq i Nuuk. Til gengæld fik jeg den tildelt af en mand der havde rejst seks timer med bus og tog med det ene formål at tildele mig den.

Første gang jeg mødte Manas Tiwari var i Allahabad for lidt over en uge siden. Han havde virket noget tøvende i telefonen og spurgt om vi kunne vente med at mødes til dagen efter og helst også til efter frokost. Da han kom kørende på sin scooter fandt jeg ud af hvorfor. Han boede i en landsby 70 kilometers hullet jordvej uden for Allahabad.

Mødet endte uden større resultat. Manas fik mig ind på Ganganath Jha Research Library, men fandt hverken spilleplader eller relevante manuskripter til mig. Jeg følte at jeg havde lokket ham på afveje uden grund, men det var ham der var mest undskyldende og ivrig efter at give mødet en positiv drejning.

Inden vi skiltes tegnede han et spil fra sin barndom i min notesbog. Jeg nænnede ikke at sige at jeg godt kendte det i forvejen.

For et par dage siden ringede han så igen og spurgte om vi skulle mødes. Jeg fortalte at jeg var rejst videre til Varanasi, men han insisterede på at det ikke var noget problem. Han kunne sagtens stå op klokken fem, rejse seks timer, møde mig til et glas chai og så tage hjem igen. Jeg prøvede uden held at tale ham fra det.

Over idli og chai fortalte Manas at han gennem hele sin studietid i Allahabad havde boet i et Rama-tempel nede ved helligstedet Sangam hvor Ganges, Yamuna og den påstået underjordiske Sarasvati flyder sammen. De daglige ritualer blev passet af en lokal pujari, eller præst, men templet havde ikke nogen velgørere og sank længere og længere ned i mudderet for hvert år der gik.

Ved siden af lå et Hanuman-tempel der var anderledes populært og velhavende. Det havde set sig sultent på Rama-templet og forsøgte nu at købe jorden under dets skrøbelige fundament.

“They evil,” afbrød Manas ophidset sig selv på engelsk. “They pure evil.”

For at redde Rama-templet havde Manas nu oprettet en fond til at varetage dets interesser. Fonden skulle ud over at skabe juridisk legitimitet og politisk magt også bekoste en restaurering af templet, så unge forskere kunne bo der lige som han selv engang havde gjort det.

Et andet væsentligt formål var at afholde workshops i akademisk metode og lancere et tidsskrift hvor de unge forskere kunne komme til orde på en anden måde end tilfældet almindeligvis var i den akademiske verden i Indien. I stedet for at forskerne udelukkende skrev for at få et stempel og en titel, skulle de nu også til at skrive for rent faktisk at opnå anerkendelse for det de skrev.

Jeg kom i tanke om nogle af de mange rædselshistorier jeg havde hørt om sanskrituniversitetet Sampurnanand Vishvavidyalay i Varanasi. En af dem handlede om hvordan ph.d.-kommitéer afkrævede de studerende bestikkelsespenge for at godkende deres afhandlinger uden at have læst dem. En anden om hvordan afhandlingerne efter godkendelsen blev låst inde i et rum for aldrig nogensinde at blive låst ud igen.

“Your name and title will be here,” sagde Manas og pegede på en officielt udseende liste med navne efterfulgt af kun delvist genkendelige titelforkortelser.

“I’m afraid my collection of titles will look somewhat poor in comparison …”

“No, no, you will be Academic Coordinator. You will be top of list.”

“Academic Coordinator?”

“Yes.”

“Meaning?”

“Meaning … meaning …”

Noget med at koordinere en vestlig akademisk profil for fonden, fandt jeg senere ud af. For selv om formålet angiveligt var at fremme og udbrede indiske forskeres arbejde, så var midlet tilsyneladende at gummistemple det med vestlige forskeres akkreditiver.

Jeg skyndte mig at takke ja til æren inden toget kørte tilbage til Allahabad. Som en sidste gestus tilbød Manas at sende mig et titelbrev til indramning og ophænging. Om ikke andet, så her på bloggen.

Instant Karma

