Dagens sol

Min journalistiske plageånd Praveen vækkede mig klokken halvotte i morges. Det lød som om han messede vediske mantraer over telefonen. Jeg var lige ved at falde i søvn igen da jeg fangede mit eget navn i talestrømmen.

… ye yuva hai kopenhegan yunivarsiti ke skolar jaikob scmit medsan …

Jeg drejede hovedet på puden og lagde telefonen til rette på øret.

… shuruat mem iska nam tha mokshpat …

Hvad?! Det har jeg sgu da aldrig sagt! Det er kun det der skide internet der påstår at gyan chaupar oprindelig hed mokshpat.

Jeg var lysvågen og vagt håbefuld. Måske det bare var et udkast til artiklen han var i gang med at læse op for mig.

Så hørte jeg ham blade i avisen.

Jeg var på forsiden af Dainik Bhaskar. Indiens største avis med et oplag på små fire millioner i 14 forskellige stater. Og det der stod lignede mest af alt en autogenereret skoleopgave fra internettet.

Der skulle dog ikke gå ret længe før verdenen atter mindede mig om at jeg er i Indien.

Først ringede nyhedsagenturet Press Trust of India og interviewede mig i tyve minutter. Denne gang på engelsk. En kærkommen lejlighed til at få korrigeret Praveens artikel og flyttet fokus lidt væk fra de oftest gentagede almindeligheder.

Derefter ringede overhovedet for en gammel familie i Jaipur og spurgte om han allernådigst måtte have lov til at sende mig billeder af familiens gyan chaupar-spilleplade. Den var gået i arv i generationer og forskellige evaluerer havde vurderet den til at stamme fra stormogulernes blomstringstid i det 16. og 17. århundrede.

Og for lidt siden ringede så en bibliotekar fra Ganganath Jha Research Library i Allahabad og spurgte om jeg ville være interesseret i at modtage kopier af tre spilrelaterede tekster. Fra den selv samme samling jeg besøgte i den forgangne uge uden at nå videre end et enkelt bind af kataloget over deres rundt regnet 100.000 manuskripter.

Måske jeg bare skal tage et billede af artiklen og få det trykt på ryggen af en t-shirt, så jeg ikke længere behøver bekymre mig om at skulle bevise mit værd og mine reelle hensigter over for nogen eller noget.

161106_dainik-bhaskar

2 comments

  1. Moesgaard

    Famous wallah! Bilkul pagal situation. Håber jeg er cool nok til at være i dit entourage, når jeg dukker op. Sender du en limo til lufthavnen?

    • Jacob

      Det er ikke så svært. Du skal bare finde en journalist og påstå at et eller andet sekulært var meget religiøst for mange år siden. Er det ikke noget med at indiske trommer kan tolkes som visuelle metaforer for den kosmiske orden?

Instant Karma

