Ad omveje

De kunne også bare have sagt det som det var. At prisen for at direktøren fik sit navn i avisen var at journalisten fik adgang til muséets opmagasinerede spilleplader. Og at prisen for at jeg fik adgang til billederne af spillepladerne var at jeg lod mig interviewe af journalisten. På hindi.

Siden jeg besøgte Kota Government Museum for tre uger siden har jeg kimet direktøren ned for at sikre mig at min anmodning om at se spillepladerne ikke blev glemt. Først skulle han lige have fat på den ansøgning jeg havde afleveret til underinspektøren, så skulle han lige høre om jeg snart kom til Kota, så skulle han lige finde ud af om spillepladerne kunne tåle at blive rullet ud, så skulle han lige høre om jeg snart kom til Kota, så skulle han lige finde ud af om han overhovedet havde et kamera, så skulle han lige høre om jeg snart kom til Kota, og så skulle han lige …

Sideløbende er jeg selv blevet bombarderet med emails fra en journalist der underskriver sig Praveen og intet andet. Hans beskeder har været korte og uden unødig brug af høflighedsfraser. Som for eksempel den her fra for halvanden uge siden:

okay sir, but you tell me detail your topic .about snake ladder. what will you finding in this subjrct in reserch. and this matter wher will you work india.its finding which profit pupil. send me some detail. it is good story as a news for rearch in india. so soon replies me.for best work of you

I går morges ringede han så og spurgte om nu var et godt tidspunkt at interviewe mig på hindi.

“Mujhe sirph thori hindi -”

“Yes, yes, your Hindi is very best. Bolo!”

I tyve minutter vandrede jeg rundt i værelserne i min luksuriøse familiesuite der nu endelig kom til sin ret. Praveen lyttede tålmodigt mens jeg kæmpede for at finde ordene og binde sætningerne sammen. Ind i mellem brummede han forstående. Også når det jeg sagde åbenlyst ikke gav mening.

Det var først efter interviewet at det gik op for mig at han skrev for en avis i Kota. Og så forstod jeg pludselig.

Jeg forestiller mig at museumsdirektøren har set mit besøg som en mulighed for at få sit navn i avisen. At han har kontaktet journalisten og bedt ham skrive en artikel om den mystiske fremmede på jagt efter gyan chaupar-spilleplader. At journalisten har accepteret på den betingelse at avisen fik lov til at trykke billederne af spillepladerne. At journalisten videre har brugt billederne som lokkemad for at få mig på krogen, og at han derfor har sørget for at heller ikke museumsdirektøren sendte dem til mig før artiklen var i hus.

Præcis hvilken avis Praveen skriver for, og hvad der nærmere kommer til at stå i den, må forblive uvist indtil han forhåbentlig sender mig et link.

Billederne af spillepladerne har han dog allerede sendt til mig. Det er museumsinspektøren der har taget dem. Jeg kan genkende maven og den rødternede skjorte der delvist skjuler to af felterne på et af dem.

3 comments

  1. Peter Beck Pedersen

    Hej Jacob.
    Det lyder fuldstændig, som om du er i Indien!
    Håber at samlingen indeholdt scoops eller næsten.
    Peter

    • Jacob

      Tanken har strejfet mig. Og jo, de to spilleplader fra muséet er usædvanlige fordi de ændrer spilretningen i slutningen af spillet på en måde jeg ikke har set før. Og så selvfølgelig fordi de krævede helt nye forhandlingstaktikker at få fat på.

  2. Pablo Danés

    Brikker i spil. Hvem er movers, hvem er fixers?

    Jeg kigger dig over skulderen igen. Det har været længe siden. Jeg hænger fast i rutiner, og føler en vis modvilje mod dem, der har revet sig løs, til forskel fra tidligere år; tidligere rejser. Med spleen, uden malice, med et håb om selv at se mg selv anderswo om bare nogle måneder. What ever.

Instant Karma

