Det dér spil du ved

Jeg har skiftet det lille studerekammer i Lucknow ud med en familiesuite i en gammel haveli i Allahabad. Jeg havde egentlig bare booket et enkeltværelse, men noget må være gået galt, for nu har jeg stue, køkken, bad og to dobbeltsenge. Jeg har flere gange prøvet at forklare receptionisten at det er en smule mere end jeg har brug for – og helt sikkert væsentlig mere end jeg har betalt for – men hun insisterer på at alt er lige som det skal være. Hun har endda givet mig to sæt nøgler så mig og min dobbeltgænger kan gå ud hver for sig.

Mens jeg venter på at få et møde i stand med min lokale kontakt Manas Tiwari fra Ganganath Jha Research Institute, sidder jeg således ikke bøjet over skrivebordet, men vandrer i stedet hvileløs rundt i gemakkerne. De tre ord jeg bærer med mig er phanjika, panjika og pancika.

Phanjika er navnet på clerodendrum serratum, også kendt som “billedræberen”, der blandt ayurvedikere bruges til at styrke åndedrætssystemet. Panjika, bedre kendt som panchanga, er navnet på den traditionelle indiske almanak samt dødsguden Yamas register over vores allesammens synder og dyder. Og pancika er navnet på et binært terningespil der refereres i en kommentar til Paninis krypterede sanskritgrammatik fra midten af første årtusind før vor tidsregning.

De overleverede manuskripter af den royale etikettehåndbog Manasollasa fra 1200-tallet tøver ikke med at bruge alle tre ord som titlen på ét og samme spil. Det kan selvfølgelig være at spillet havde flere navne eller at skriberne stavede som en brækket arm, men selv om begge dele sikkert er rigtigt, så besvarer det ikke spørgsmålet om hvorvidt spillet havde at gøre med blomster, kalendere eller terninger.

Det der umiddelbart vakte min interesse var nogle få linjer der instruerer potentielle spillere i at tegne et diagram og illustrere felterne med paladser, søer, halvmåner, tyreokser og så videre. En fremgangsmåde der kendes fra astrologiens, spådomskunstens og magiens verden, men som først associeres med spil flere hundrede år efter at Manasollasa blev skrevet.

Desværre er det uklart hvordan diagrammet forholder sig til den efterfølgende beskrivelse af porcelænssneglehuse i forskellige former og farver. De skal tilsyneladende inddeles i grupper af fem, mens syv større af slagsen skal bruges som terninger. Det samme antal som i chaupar (Ludo), der kendes tilbage fra engang i 1500-tallet, men som tilskriver andre og mere komplicerede værdier til terningeslagene.

Hertil kommer at tidlige indiske spiltekster ikke synes at opretholde et klart skel mellem terninger, brikker og felter. Muligvis fordi de små nødder man oprindeligt spillede med på én og samme gang blev tolket i forhold til deres fald, bevægelse og position. Så er terningerne i virkeligheden brikker og deres værdi positioner i diagrammet?

Mest forvirrende er dog oplysningerne om at tricksterguden Krishna spillede spillet med sine malkepiger, og at formålet med det var rent voyeuristisk. Kongen skulle udvælge de smukkeste og mest passionerede blandt sine haremspiger og bruge deres engagement i spillet som en undskyldning for at betragte deres koketterier. Hvilken pige ville reagere hvordan når en anden pige kom foran eller faldt bagud, og hvilke afslørende jalousier og alliancer ville opstå undervejs?

Så måske forklaringen på mine hovedbrud er at kongen der forfattede teksten til sine efterfølgere ganske enkelt ikke anede hvad spillet gik ud på. Han havde alt for travlt med sine slibrige observationer til at bekymre sig om de spiltekniske detaljer.

Jeg kan næsten høre ham endnu på tværs af århundrederne. Hent mig mine slavinder, kommanderer han, og få dem til at spille det dér spil, du ved, med blomsterne, kalenderne og terningerne, eller hvad det nu er.

Instant Karma

