Nu også på Facebook

Københavns Universitet har afskaffet kursuskataloget og erstattet det med en upålidelig søgemaskine der umuliggør ethvert forsøg på at danne sig et overblik over det aktuelle kursusudbud. I stedet opfordrer de underviserne til at gøre opmærksom på deres kurser ved at hænge plakater op. En metode der naturligvis går tilbage til tiden før der overhovedet var et kursuskatalog.

Dagen inden jeg rejste til Indien sad jeg troligt på mit kontor og printede plakater ud i A3-størrelse med en opfordring til at læse mere på universitetets hjemmeside hvor kurset imidlertid endnu ikke var oprettet. Jeg hang plakaterne op blandt de hundredevis af andre plakater på universitetet og har naturligvis ikke hørt noget fra nogen siden.

I går annoncerede jeg så kurset her på bloggen og fik et rekordhøjt antal besøgende. Opmuntret af de frie markedskræfters logik gik jeg derfor i nat skridtet videre og oprettede en Facebook-side for kurset. Situationen forekommer mig fuldstændig absurd, men understreger vel bare endnu engang at vi har udviklet et samfund hvor universiteter er virksomheder og viden en salgbar vare.

“I don’t wanna live in this world of dressed up dogs,” som det lyder i den centrale attentatscene fra Alejandro Jodorowsky’s Dance of Reality.

Instant Karma

