Siriyari

Et af de spor jeg har glædet mig mest til at følge på min rejse er det spor der fører til landsbyen Siriyari dybt inde i hjertet af Rajasthan. Jeg fandt det i sommers da jeg var i München for at dokumentere en pensioneret kemiingeniørs samling af gyan chaupar-spilleplader.

Dr Feiler besøgte Indien for første gang i slutningen af 1960erne med skib gennem Suez-kanalen fra Marseilles til Mumbai. Siden da har han været der over halvtreds gange og hjemkøbt så mange antikviteter at hans forstadsvilla mest af alt minder om et opmagasineringslager for et museum. Det eneste rum med nøgne vægge er hans kones.

Tre af de i alt seksten spilleplader i hans samling nævner Siriyari i kolofonen. Og en af dem går skridtet videre og nævner navnet på kunstneren. Narottam Das. Et upåfaldende og helt igennem almindeligt navn til trods for at det direkte oversat betyder “den bedste blandt mænd, hengiven (til herren)”.

Spillepladerne er dateret mellem 1755 og 1761 og ville således være nogen af de tidligst kendte hvis ikke lige det var fordi at de højst sandsynligt er moderne falsknerier. De lidt for klare farver, de lidt for rene linjer, det lidt for velholdte stof, det’ lidt for meget af det gode.

Siden den tantriske kunst for alvor slog igennem i Vesten tilbage i 1960erne har efterspørgelsen fået antikmarkedet til at flyde over med billige kopier af det påstået mystiske og magiske. Den britiske kunsthistoriker Andrew Topsfield advarede mig allerede sidste år om at ikke alle spilleplader nødvendigvis er så autentiske som de giver sig ud for, og han har da også bakket op om min mistanke om at den gode Dr Feiler er blevet taget ved næsen.

Dette gør dog ikke Siriyari til et mindre spændende udflugtsmål. For det første er det muligt at spillepladerne er blevet kopieret fra en eller flere eksisterende originaler, og for det andet er der sikkert større chance for at finde en nulevende falskmaler end efterkommerne af en kunstner der toppede for 250 år siden. Det synes min hidtidige jagt på Harikrishna Sharma i hvert fald at indikere.

Indtil videre har den største udfordring imidlertid været hvordan jeg overhovedet skulle komme til Siriyari. For Siriyari er ikke bare en lille landsby i hjertet af Rajasthan, men en lille landsby i hjertet af Rajasthan afskåret fra det offentlige transportsystem. Nærmeste busholdeplads er i Deogarh små 20 km væk, og Deogarh er i sig selv ikke ligefrem nogen metropolis.

Løsningen skulle vise sig i at ligge i en serie glasmalerier jeg fotograferede på Raja Dinkar Kelkar Museum i Pune. Dr Feiler har sine egne teorier om glasmaleriets fremkomst i Indien, og mine billeder var åbenbart lige det han manglede til at bekræfte endnu en af dem.

Dagen efter jeg engang i sidste uge kom i tanke om at sende billederne til ham, skrev han begejstret tilbage og tilbød mig sin faste guide i Rajasthan gennem 25 år. Da jeg ringede til Ranveer Singh et par timer senere havde han allerede talt med Dr Feiler og lagt en plan.

Onsdag morgen skal jeg således indfinde mig på den centrale busstation i Udaipur et par hundrede kilometer nord for Ahmedabad hvor jeg er nu. Jeg skal stige på en lokalbus i retning af Beawar og sende busnummeret til Ranveer. Når jeg et par timer senere stiger af bussen i Deogarh, vil jeg blive modtaget af en lokal brahmin ved navn Pushkar Vyas der vil indkvartere mig i sit private hjem i byen.

Den første dag vil Pushkar vise mig rundt i Deogarh der var hjemsted for et væsentligt nybrud i den lokale malerkunst op gennem det 18. og 19. århundrede. Næste dag vil han køre mig til Siriyari og hjælpe mig med at finde Narottam Das, eller det der er tilbage af ham.

Altsammen kvit og frit og på Dr Feilers taknemmelighedskonto.

Satkarmād ūrdhvagamanaṃ kucchite ‘himukhaṃ smṛtam, som Harikrishna Sharma skrev om gyan chaupar i 1871. Gode gerninger fører op, slette ned i slangens gab.

Instant Karma

