Bye Bye Bhandarkar

I morgen forlader jeg Pune for at fortsætte nordpå til Aurangabad. Det har været en stor ære og en udsøgt fornøjelse at få lov til at bo i gæsteboligen på Bhandarkar-instituttet og holde foredrag i den højt estimerede sanskritafdeling på universitetet. Sygdom og indsigter har kun været med til at gøre historien bedre.

I Aurangabad skal jeg forsøge at finde efterkommerne af astrologen Harikrishna Sharma der levede og skrev i sidste halvdel af 1800-tallet. Hans encyklopædiske livsværk Brihajjyotisharnava, eller astrologiens store ocean, indeholder den tidligst kendte beskrivelse af gyan chaupar og kæder spillet direkte sammen med kosmologiske og karmiske principper. Harikrishna nævner desuden at han selv har udformet en 500 felter stor udgave af spillet som jeg forestiller mig ligger gemt på bunden af familiekisten og venter på at jeg skal komme forbi og genopdage den.

Nemt bliver det dog næppe.

dakṣineṣu mahārāṣṭradeśe ‘sti nagaraṃ bṛhat
auraṃgābādanāmnā vai khyātaṃ tatra janir mama

I det sydlige Maharashtra ligger en stor by kaldet Aurangabad. Dér blev jeg født. Og andet har Harikrishna ikke at sige om den sag.

Heldigvis er han mindre tilbageholdende hvad hans far angår.

Shri Venkata var en Audichya Sahasra-brahmin fra Gujarat. Han tilhørte Gautama-slægten i Vajasaneya-grenen af den hvide Yajurveda. Han var meget lærd og praktiserede astrologi ligesom sin søn. Desværre synes han modsat sin søn ikke at have efterladt sig nogen skrifter.

Og så er vi næsten lige vidt.

Jeg har ikke den fjerneste idé om hvordan jeg skal komme videre i historien, men sætter min lid til nærhedsprincippet. Indien lader sig ikke gøre på afstand. Det gør næsten alt til gengæld hvis bare man er til stede.

Manageren på Hotel Panchavati har netop bekræftet per SMS at hans chauffør Ashok Kadam med en tilsyneladende overmenneskelig kraftanstrengelse “will pick up the station” når jeg ankommer.

Der kan I bare se.

160922_bye-bye-bhandarkar

One comment

Instant Karma

