Grænsedragninger

I sidste uge publicerede World Policy Journal en artikel af Ananya Vajpeyi om de hindunationale kræfter bag de seneste års relancering af sanskrit i Indien. Artiklen sluttede med en opfordring til indologer over hele verden om at komme ud af elfenbenstårnet og ind i kampen. Hvilket forudsigeligt nok resulterede i at den indologiske mailingliste jeg frekventerer eksploderede.

Tendenserne var tydelige. De vestlige akademikere syntes at de havde rigeligt at gøre med at lære et fremmed oldsprog og forsøge at redde nogle af de estimeret 30 millioner manuskripter der befinder sig i Indien. De indiske akademikere stillede derimod spørgsmålstegn ved om situationen nu også var så alvorlig som Vajpeyi påstod. Enkelte stod endda frem og erklærede deres støtte til det regerende hindunationalistpartis leder Narendra Modi.

Selv holdt jeg mig klogeligt i baggrunden. Eller det troede jeg i hvert fald.

Efter mit foredrag i sanskritafdelingen på universitetet blev jeg straks omringet af noget nær samtlige de tilstedeværende. Spørgsmål, kommentarer, emailadresser, selfies, håndtryk. Og så en ung mand med en mission.

Han spurgte med anstrengt høflighed om jeg selv havde lavet det kort over Indien jeg havde brugt som baggrund på en af mine præcis 97 slides. Mit svar lettede ham tydeligvis. Men selv om jeg bare havde fundet kortet på nettet burde jeg have været bevidst om at grænsedragningen mellem Indien og Pakistan ikke stemte overens med virkeligheden.

Jeg undlod at spørge om han refererede til den indiske eller den pakistanske virkelighed og kiggede i stedet tålmodigt på det tilsyneladende mere retvisende kort han havde klar på sin telefon.

Andet ville han ikke. Bare lige markere. Ikke andet.

160921_graensedragninger

Instant Karma

