Troldmandens datter

Jeg skulle egentlig have tilbragt eftermiddagen bøjet over spillepladerne sammen med Anirban, men allerede ved ankomsten til hans hjem fornemmede jeg at dagen muligvis ville tage en anden drejning. Det var første gang jeg besøgte ham privat, og hans kone Vibha havde drysset en farverig rangoli ud på dørtrinnet som velkomst.

“Bahut sundar hai,” komplimenterede jeg på mit primitive hindi.

“Hindi bolte hain?” spurgte hun overrasket. “Aye, aye!”

troldmandens-datter-1_cropped

Vibha snakkede kun dårligt engelsk og selv om det sikkert var bedre end mit hindi, så skulle det udnyttes at Anirban for én gangs skyld havde en udenlandsk gæst der ikke insisterede på at snakke engelsk, japansk, sanskrit eller noget helt fjerde og endnu mere ubegribeligt.

Frokosten igennem hang jeg i med det yderste af øreflipperne mens Vibha fortalte løs om maden, vejret, lejligheden, alterhylden, ganpati-festivalen og hvad der ellers lige faldt hende ind. Fra tid til anden stoppede hun op og bad Anirban tjekke at jeg havde forstået hvad hun sagde. Og hvis jeg udelod det mindste, så kom hele historien én gang til.

Jeg begyndte så småt at frygte hvad der ventede forude. Hvornår ville det blive min tur til at fortælle?

På et tidspunkt da hun var ude i køkkenet for at hente endnu en ret, dristede jeg mig til at spørge Anirban hvad hun egentlig lavede. Et dristigt spørgsmål fordi der bag mange indiske ægteskaber ligger en forlist karrieredrøm på kvindens side.

“She is teaching the doha in the Hindi Department.”

Et gammelt indisk versemål der havde været særligt populært blandt mystikere i tiden fra det sekstende til det nittende århundrede.

“She comes from a pandit family in Varanasi. Her father has 10.000 manuscripts in the house. Maybe more. That is why I married her.”

Jeg studerede Anirbans smil nøje, men kunne ikke finde ud af om det var ironisk eller ej.

“Some of the manuscripts may be of very big interest to you. Her father also knows about the snakes and the ladders. He practices the tantra, you know. He has very big supernatural power.”

Jeg drejede hovedet og kastede et hurtigt blik ud i køkkenet. Vibha stod og øsede chiligrøn kokosnødchutney over i en skål. Hun havde en grå hættetrøje trukket ud over sit røde salwar-kameez-sæt. Sådan kunne en datter af en troldmand åbenbart også se ud.

Da hun kom ind i stuen igen var min frygt forvandlet til iver. Hindien stod ud ad munden på mig i et totalt grammatisk sammenbrud. Det var jo for helvede præcis på grund af den her slags situationer at jeg havde forsøgt at lære sproget. For at kunne trænge ind i den verden der lå på den anden side af det engelske.

Vibha nikkede genkendende da jeg fortalte om mine spilleplader. Hun kunne huske at have katalogiseret en af slagsen på et manuskriptbibliotek i Varanasi hvor hun havde arbejdet. Det ville i så fald være den nordøstligste spilleplade jeg hidtil havde fundet.

“Sarp sidhi khelenge?” spurgte hun.

Jeg skyndte mig at foreslå chaupad for ikke helt at hægte Anirban og hans anden gæst af. Hun var fra Thailand og snakkede hverken hindi eller engelsk. Hun nikkede bare og smilede.

Stuebordet stod klemt op ad væggen og var fyldt med eksotiske retter som Vibha pludselig havde mistet al interesse for.

“Bistar par khel sakte hain,” sagde hun og viste os ind i soveværelset.

Vi satte os op i sengen og foldede ludobrættet ud imellem os. Anirban og Mumi mod Vibha og mig.

Vibha var en meget engageret og energisk ludospiller. Hun traf alle de taktiske beslutninger og flyttede både sine egne og mine brikker. Min opgave var udelukkende at slå gode slag med terningen. Og også her hjalp hun til med trylleformularer og magiske pust.

Igen og igen slog hun Anirbans brikker hjem, og hver gang han prøvede at slå en af hendes brikker hjem, erklærede hun manøvren ugyldig. Terningen havde rullet for lidt eller for meget, han havde rørt ved en anden brik før han rørte ved den han ville flytte, han havde brugt for langt tid til at tænke over sit træk og så videre og så videre.

Mumi havde besvær nok med at få terningen ud af det smalle plasticrør vi brugte som raflebærer til at udgøre nogen egentlig trussel. Efter tyve minutter havde Vibha og jeg fået alle vores brikker i mål, mens Anirban og Mumi tilsammen havde seks brikker på start og kun to ude på pladen.

Vibha triumferede og insisterede nu på det spil Snakes & Ladders hun havde foreslået tidligere. Anirban gik i køkkenet for at lave kaffe og Mumi gik ind for at lægge sig. Det var altså mig det skulle gå ud over.

Og det gjorde det så.

Selv om ludo er et overvejende – og Snakes & Ladders et udelukkende – heldbaseret spil, så gik Vibha til dem som om hun var i fuld kontrol. Tilfældigheder er tilsyneladende for folk der ikke forstår verdens rette sammenhæng.

“Every morning she calls her mother and tells the dreams,” fortalte Anirban mig senere. “And then they discuss for long time. The whole future they control like that.”

Anirban fortalte mig også at hendes far havde en særlig evne til at læse folks tanker. Første gang Anirban blev introduceret for faren, havde faren bedt Anirban skrive en tanke ned på et stykke papir og putte det i lommen. Senere samme dag havde han fortalt Anirban hvad der stod på det.

“Your thought is very good,” havde han sagt. “You shall marry my daughter.”

Anirban skal til en konference i Varanasi i begyndelsen af november og Vibha rejser med. De skal bo hos hendes familie i et stort hus ved Dashashvamedh Ghat. Og ligeså skal jeg. Fem minutters gang fra Leela Guest House hvor jeg boede da jeg studerede sanskrit hos Narendra Tiwari i 2009.

Vidste I forresten at leela er det ord der betegner forestillingen om universet som gudernes spil eller leg? Og huskede jeg at nævne at Vibha selvfølgelig udmærket kender min sanskritlærer fra dengang?

Tilfældigheder og så videre.

troldmandens-datter-2

Instant Karma

