Naboskab

Der sker tilsyneladende to ting når man flytter ind i et af gæsteværelserne på Bhandarkar Oriental Research Institute. For det første bliver man en offentlig person som kan tages i åsyn uden anden betaling end et par sammenpressede håndflader og et namaste. For det andet bliver man en autoritet inden for ethvert tænkeligt emne bortset fra det man rent faktisk beskæftiger sig med. Tilfældige audienssøgende lytter åndeløst til mine gajolpakkeråd om helsekost, hårpleje og dating, men glider hurtigt af på alt der har med sanskrit og brætspil at gøre.

Det var derfor med en vis irritation at jeg skubbede stolen ud fra skrivebordet da det i går aftes bankede på min dør langt over den sædvanlige kontortid. Uden for stod en teenagedreng med hornbriller, skægstubbe og lyserød t-shirt.

“So good to finally meet you,” sagde han og fór frem i et stort knus der fik mig til at miste balancen og vakle baglæns ind på mit værelse. “Do you wanna come and play pool with me and Kalsang and Soni?”

Efter at have sikret mig at der ikke var noget metaforisk over hans forespørgsel, accepterede jeg på betingelse af at han fortalte mig hvem han og hans venner var.

“Don’t you know, man? We are your new neighbors!”

Bhandarkar-instituttet fattedes åbenbart penge og var derfor begyndt at leje værelser ud til alt fra gymnasiestuderende og opefter. Rhys var 16 og fra Goa, Soni et par år ældre og fra Kerala. Kun Kalsang var gæstestuderende i klassisk forstand. Han var på min egen alder og fra Tibet, men bosat i Mysore hvor han havde studeret buddhistisk filosofi i 15 år.

“So what brings you to Pune?” spurgte jeg.

“I have only studied Buddhism through Tibetan and English medium, so now I have come here to learn Sanskrit with Dr Anirban Dash.”

Pludselig gav verden atter mening. Det var selvfølgelig derfor at jeg var blevet indlogeret på instituttet. Derfor at jeg havde naboer der vidste alt om mig før jeg overhovedet vidste at de eksisterede.

Anirban Dash var ansat som ekstern lektor på Indologi ved Københavns Universitet fra 2011-13. Han underviste mig i indiske grammatiske traditioner og flere skriftsystemer end jeg kan huske navnene på. Han katalogiserede også afdelingslederens omfattende manuskriptsamling og oversatte en anden lektors pilgrimstekst fra marathi til engelsk. For slet ikke at tale om hans berygtede tantrakursus hvor tekstens første sætning var halvanden side lang og så ladet med betydning at vi aldrig nåede frem til punktummet. Sexet på en helt anden måde end det mange af de studerende der dukkede op til første undervisningsgang sandsynligvis havde forventet. Vi så dem i hvert fald aldrig igen.

Soni stoppede op foran en rusten metaltrappe på bagsiden af en bygning med træplader slået for vinduerne. Han kiggede på sit ur. Det var ti minutter siden Rhys og Kalsang var gået op. På den måde undgik vi at tiltrække os for meget uønsket opmærksomhed.

“If the manager tries talking to you, just say that you are in the middle of a game or something. He can be a real jerk with outsiders.”

Rummet var mørkt og tilrøget så øjnene sved og svælget tørrede ud. Silhuetter af svedende kroppe bøjede sig ind over grønfiltede snookerborde og gled køerne frem og tilbage mellem knoerne. En lavmælt mumlen blandede sig med lyden af klirrende flasker og baller der stødte sammen.

Soni greb mig i armen og trak mig væk fra døren. Hen til et mindre bord ovre i hjørnet hvor Rhys og Kalsang stod og kridtede deres køer.

“You know eightball?” spurgte Rhys og samlede trekanten om ballerne. Farvede, stribede, den sorte i midten og den hvide udenfor.

Jeg nikkede.

Soni brød med et hårdt smæld der spredte ballerne ud over bordet. Da jeg vendte mig om for at tage en kø fra stativet, stak en mørk skikkelse med bar overkrop og bandana en lunken Kingfisher i hånden på mig. Jeg forstod straks at her kunne man hverken vælge om eller hvad man ville have.

Spillet foregik for det meste i tavshed. Et par gange var jeg ved at falde i snak med Kalsang, men Rhys og Soni virkede nervøse. Vi kunne snakke senere, sagde de. Lige nu var det bedst at vi bare spillede.

Tre spil og to halvliters øl senere var det på tide at gå. Rhys og jeg havde vundet, så det var Soni og Kalsang der måtte gå op til ejeren og betale. Mens vi stod og ventede på at de skulle komme tilbage lagde jeg mærke til en skikkelse der listede rundt langs panelerne. Hans ansigt var svagt oplyst af en håndfuld glødende røgelsespinde han holdt foran sig. Ind imellem stoppede han op og tegnede cirkler med dem i luften inden han gik videre. Selv en poolhall havde åbenbart sine guder der skulle formildes.

“You should have seen the expression on Kalsang’s face when the manager found out that he had short-changed him,” grinede Soni. “If your expression at the time of death determines what you’re gonna be born as next, you should count yourself lucky that you didn’t have a heartattack right then and there.”

“But I promise, I really did not mean to …”

“Don’t worry, Kalsang, that’s why we like you. Buddhist by day, hustler by night.”

Vi sad på Good Luck Restaurant omkring et stort fad med benløse kyllingestykker i forskellige currys. Den ene stærkere end den anden.

“Ek aur rumali!” råbte Rhys over skulderen.

En aldrende tjener med butterfly kom ilende med endnu et dampende fladbrød bagt på hvede blandet med hamp. De gav en let summende fornemmelse i kroppen og hjalp med at forløse spændingerne fra poolhallen.

“How long are you here for?” spurgte Soni.

“Just a couple of weeks,” svarede jeg.

“That’s the only problem with Bhandarkar,” brød Rhys ind. “People are always just passing through. It’s like we are only making friends to lose them again.”

“Yeah,” tilføjede Soni. “That’s why we always take you guys to the poolhall right away. Perfect way to kickstart a friendship, don’t you think?”

Helt bestemt. Det var lige det jeg havde brug for. Mere ligefremhed og mindre ærbødighed. Ellers risikerede jeg bare at ende som Baba Ramdev der gik fra at være hindunationalisternes foretrukne guru til at promovere helseprodukter.

Instant Karma

