Maximum City

Jeg kunne have sagt mig selv at Mumbai ikke ville blive mere overskuelig eller mindre fortravlet af at flytte fra halvøens smalle syd til dens bredere nord hvor de flere kvadratmeter synes omvendt proportionale med den plads de tilbyder. Men mit sædvanlige Hotel Lawrence var under renovation og jeg orkede ikke backpackerslummen omkring India Gate og ned langs Colaba Causeway.

Det var meningen at jeg skulle have brugt mine sidste dage i Mumbai på at slå en knude eller to og gøre endelig status over rejsen og dens udbytte, men i stedet har jeg endnu engang måttet sande at enhver europæisk afslutning er ti nye indiske begyndelser. Mindst.

I løbet af de sidste otteogfyrre timer har jeg fået tilbud om at udgive en populær introduktion til gyan chaupar og et moderne spildesign baseret på de oprindelige spilleplader. Jeg er blevet anbefalet til et internationalt akademisk netværk af jainologer af en sådan kaliber at lederen af den indologiske afdeling ved Københavns Universitet brød ud i spontane og uforbeholdne lykønskninger.

Jeg har tømt mit taletidskort i en over to timer lang telefonsamtale med en 80-årig dame af jødisk-polsk-indisk-islamisk herkomst der har et hus fyldt med spil fra kælder til loft. Jeg har fået arrangeret en oversættelse af et manuskript fra oldgujarati til hindi og har sendt femtusinde rupees med Money Order fra Mumbai til Ahmedabad.

Et gensyn med Mumbai Board Gamers er det også blevet til. De samlede en syv personer stor spilgruppe på en eftermiddag og introducerede mig til to brætspil jeg ikke havde prøvet før. Keyflower hvor Puerto Rico møder Agricola og A Study in Emerald hvor Lovecraft møder Gaiman. Hvis det ellers siger nogen noget.

I morgen skal jeg i audiens hos en højt respekteret jainistisk kunsthistoriker og videre til et seminar på Prince of Wales Museum om beskyttelse og bevarelse af jainistiske monumenter.

Og, nå ja, så skal jeg også nå et fly til København.

One comment

Instant Karma

