Paramapadam

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMit møde med sydindien er først og fremmest et møde med en levende tradition for at spille det spil jeg ellers hidtil kun har fundet dødt og næsten borte. Min ledsager ind i traditionen er den pensionerede historiker dr. Balambal der tilbringer sit otium med at besøge tamilske landområder og dokumentere en tilsyneladende endeløs række af brætspil og brætspilsvarianter.

Paramapadam, eller trin til det højeste, som gyan chaupar bliver kaldt hernede, adskiller sig fra sine nordindiske slægtninge ved ikke at have tekst men illustrationer i felterne på spillepladen. Noget dr. Balambal påpeger giver god mening i et land hvor en fjerdedel af alle mænd og næsten halvdelen af alle kvinder er analfabeter.

Illustrationerne hverken forsøger eller formår at gengive de samme komplekse kosmologiske systemer som især de nordindiske jainistiske spilleplader udmærker sig ved. Alligevel er der en grundlæggende forståelse af at gode ting (som fx huse, træer, børn og hellige mænd) fører op mod gudernes verden, mens mindre gode ting (udelukkende repræsenteret ved slangehoveder) fører væk fra den.

Da jeg spørger dr. Balambal hvem de forskellige hellige mænd på spillepladen er, siger hun at ham den lille tykke i felt nr. 65 er Agastya, men at det iøvrigt ikke er så vigtigt. Som barn spillede hun på sort-hvide papirtryk med sin bedstemor uden at skænke betydningen af illustrationerne en tanke. Først da hun begyndte at studere spillet nærmere for ti-femten år siden er dets religiøst-moralske indhold gået op for hende.

Spillepladerne kan købes året rundt i udvalgte butikker omkring de større templer, men i dagene op til de religiøse helligdage Vaikuntha Ekadasi og Shivratri bugner markederne tilsyneladende med dem. Selv om den første helligdag fejrer guden Vishnu og den anden guden Shiva, så har de det til fælles at de begge påbyder den troende at holde sig vågen natten igennem.

Og som alle brætspillere ved, så er der intet som pap og terninger til at stimulere det overtrætte sind.

I tilfældet Vaikuntha Ekadasi synes den symbolske sammenhæng mellem spillet og helligdagen dog at stikke dybere end som så. Her er formålet med at holde sig vågen nemlig at opnå udfrielse og blive sikret indtræden i Vishnus himmel Vaikuntha. Præcis som på de fleste paramapadam-spilleplader der netop placerer Vishnu øverst blandt guderne.

Sammenhængen mellem spillepladerne i nord- og sydindien står mig endnu ikke klart, men som dr. Wakankar understregede sidst jeg besøgte ham i Ahmedabad, så var de nordindiske marathiers etablering af et mindre kongedømme i og omkring Tanjore syd for Chennai ansvarlig for introduktionen af en lang række nordindiske kulturprodukter i sydindien. Og de få spilleplader jeg har set fra Maharashtra har både haft den samme forkærlighed for Vishnu og den samme symmetriske tilgang til placeringen af især stigerne som de sydindiske spilleplader.

Den ældste paramapadam-spilleplade dr. Balambal mindes at have set er den hun beskriver i sin bog Folk Games of Tamil Nadu fra 2005. Spillepladen udmærker sig ved at blande tekst og illustrationer i felterne og kan således tænkes at repræsentere det manglende led i overgangen fra de rent tekstbaserede spilleplader i nord til de rent billedbaserede spilleplader i syd.

Selv om det nærmer sig videnskabelig uredelighed at påstå den slags evidensløse forbindelser, så synes jeg også at kunne spore andre sammenhænge mellem tekst og billede. Måske mest tydeligt i spillepladernes første felt der i den nordindiske tradition konsekvent er beskrevet som janam (da. fødsel) eller utpati (da. opståen), mens det i den sydindiske tradition som regel synes at være illustreret med et barn eller en abe. Ligeledes synes reinkarnationstemaet som udtrykt gennem hierakiseringen af de forskellige eksistensplaner på de nordindiske spilleplader at være erstattet med illustrationer af forskellige medlemmer af dyreriget for enden af slangerne på de sydindiske spilleplader.

Da jeg hen mod slutningen af samtalen med dr. Balambal spørger hende om hun stadig har nogle af de gamle spilleplader hun spillede på som barn, sukker hun og ryster på hovedet. Det er åbenbart en del af ritualet på Vaikuntha Ekadasi og Shivratri at man smider spillepladerne ud når spillet er slut og natten omme. Ligesom man nedsænker manuskripter og gudebilleder i hellige floder når man er færdig med at studere og tilbede dem. En påmindelse om altings forgængelighed og en effektiv jobsikring for såvel skrivere og skulptører som talløse andre.

For mig personligt, om ikke for videnskaben, er det i virkeligheden en velsignelse. Flere spilleplader betyder mere arbejde, og jeg har allerede rigeligt besvær med at slæbe rundt på de to jeg købte på markedet uden for Kapaleshwar-templet i Chennai. Et tempel hvis traditionelle sydindiske top iøvrigt er et udmærket eksempel til forståelse af hvordan tekst kunne blive billede på den trinvise vej mod det højeste.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Reklamer

2 comments

  1. moesgaard

    Gad vide om de fine gopuram (indgangspartier til templer) afspejler et kosmos, der stemmer overens med det på paramapadam-pladerne?

    • Jacob

      Jeg kan i hvert fald taelle syv niveauer der udmaerket kunne passe til de syv oven paa hinanden placerede verdener der beskrives i de fleste puranaer og paa de nordindiske hindu-spilleplader. At paramapadam-spillepladerne saa typisk ikke er kosmologisk orienterede er en anden sag som jeg haaber at kunne komme rundt om ved lejlighed. Minder den oeverste raekke paa spillepladen fx ikke om en typisk repraesentation af hovederne paa en mange-hovedet gud? Og hvorfor har nogle af spillepladerne et guddommeligt fodaftryk placeret under den nederste raekke? Spor efter tidligere afbildninger af spillepladerne som kroppen paa det kosmiske urmenneske, elller …?

Instant Karma

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s