Afsked med Ahmedabad

Dr. Shah er en mand af mange undskyldninger.

I september var han på foredragsturné i udlandet. I oktober var klimaet for fugtigt til at åbne arkiverne. I november kunne spillepladen ikke fotograferes før den var blevet konserveret. Og i december ventede instituttet stadig på at konservatoren skulle komme op fra Mumbai.

Men da jeg så alligevel insisterede på et møde og præsenterede ham for resultatet af mine rundrejser i Gujarat og Rajasthan, var det som om at han pludselig løb tør.

“The paper is very brittle,” sagde han uden overbevisning.

“Then why not photograph it before it crumbles away altogether?”

“Perhaps our photographer doesn’t know how to handle these things properly …”

“Your photographer doesn’t need to handle anything but his camera. He can do that, right?”

“Well, sure, but then I would have to go down -”

“Look, I’ll come with you and explain everything about the board. What do you say?”

Han rakte en hånd ned under skrivebordet og pressede den op mod undersiden af bordpladen. En insisterende metallisk kimen skar gennem receptionen udenfor. Sekunder senere gik døren til kontoret op.

“Two chai,” sagde han. “And get the Manuscript Department on the phone for me.”

*

Spillepladen var et klassisk jainistisk eksemplar fra 1800-tallet. Bortset fra fire symmetrisk placerede huller på størrelse med en én-rupeemønt var den i udmærket stand. Og den var iøvrigt ikke af papir, men af stof.

Jeg forklarede hvordan de fireogfirs felter svarede til de fireogfirs lakh yoni, eller 8.4 millioner livsformer, i universet. De fem felter øverst oppe repræsenterede som altid de fem højeste væsener, og et ubeskrevent felt med en firearmet gud i dette tilfælde udfrielsen. Måske et billede på kosmos med armene udstukket som pilene på et kompas.

Dr. Shah gled en finger over beskrivelsen nederst på spillepladen og begyndte at læse op med klar og myndig stemme. Men han farede hurtigt vild i håndskriften og camouflerede sit nederlag med et mindre hosteanfald.

Endnu engang fik jeg fornemmelsen af at han ingenting vidste om den samling han bestyrede med så diktatorisk et lune. Hvis anklagerne om organiseret forfalskning af egne og andres uddannelsespapirer var sande, måtte magt og penge være det eneste der holdt ham ude af spjældet.

“We don’t normally give access to this … this kind of manuscript,” indrømmede han pludselig.

Så havde de sidste tre måneders undskyldninger altså været løgn på løgn. Han havde aldrig haft i sinde at give mig adgang til noget som helst. Og nu var det for sent at nægte mig det.

“Is there any special reason?” spurgte jeg mod bedre vidende.

“Well, the reason is that … because, you see …”

Og mere blev det ikke til. Andet ville også kun have gjort ondt værre. Ikke mindst set i lyset af instituttets formålserklæring der hang på væggene eller stod på bordene i de fleste rum. At indsamle, bevare og tilgængeliggøre viden.

Alligevel tvivler jeg på at jeg har set det sidste til Dr. Shah.

Da jeg spurgte lederen af manuskriptafdelingen om spillepladens accessionsnummer opgav hun et andet end det jeg oprindelig havde spurgt efter. Dens mål passede heller ikke med målene i kataloget. De indikerede et artefakt der var en halv eller en hel gang større.

Måske den spilleplade jeg fik at se blot var en undskyldning for en anden og mere sjælden spilleplade. Måske den virkelige skat stadig ligger begravet i arkiverne under instituttet. Måske spindet af løgn og korruption er større end jeg aner.

Reklamer

2 comments

  1. sergeymoskalev

    Jacob, if you need some money for bakshish in thah case please let me know! Otherwise one day they sold game to someone and this particular version just disapear :(

    • Jacob

      Thanks for the offer, Sergey, but I am afraid that this is not simply a question of baksheesh. Rather, it is one of institutional bureaucracy, intellectual arrogance, and gross neglicence of duty. Or corruption, for short.

Instant Karma

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s