Fodnote

Fodnote

Illustration til M. N. Dvivedis artikel “The Game of Knowledge (Jnana Baji)” fra 1893

I sidste indlæg skrev jeg at jeg var parat til at vædde en reinkarnation eller to på at gyan chaupar-spillepladen der dukkede op i den russiske esoteriske undergrund i 1978 var baseret på en illustration i A. B. Devdhars Sacitra Marathi Khelanchen Pustak (eng. Illustrated Marathi Games) fra 1905.

Det er jeg sådan set stadig. Men med det lille caveat at der naturligvis findes en anden trykt illustration der også kunne have inspireret den russiske spilleplade.

I juni 1893 udgav professor M. N. Dvivedi artiklen “The Game of Knowledge (Jnana Baji)” i tidsskriftet for den amerikanske afdeling af The Theosophical Society. Vedhæftet artiklen var en illustration af en spilleplade der ligesom de to andre havde 108 felter og en pyramidisk 5-3-1-struktur i toppen.

Den mest iøjnefaldende forskel mellem spillepladerne er placeringen af stigerne og slangerne. Hvor Devdhar og den russiske esoteriker placerer dem i et strengt symmetrisk mønster, synes Dvivedi at blande elementer fra de jainistiske og hinduistiske traditioner og tilføje lidt af sit eget.

Det samme gør sig gældende med hensyn til terminologien som i Dvivedis tilfælde er en helt igennem teosofisk-okkult blanding af engelsk og sanskrit. Den længste slange går som altid fra “Ignorance” ned til “Illusion”, men der er også slanger fra “Darkness” ned til “Prithivi” (da. jord) og fra “Differentialism” ned til “Akasha” (da. rum, æter).

Og med stigerne bliver det for alvor mystisk.

Her fører det kryptiske felt “Good Works with Desire (Mantra Yoga)” op til “Heaven” hvorfra en ny stige overraskende fører videre op til “Occult Power”. “Good Advice” giver direkte adgang til selveste “The Vaikuntha” (da. Vishnus himmel), mens “Abuse of Power” står helt uberørt af såvel stiger som slanger.

At det ateistiske “Nirvana” (da. udslukkelse) befinder sig under det teistiske “The Ineffable (Brahman)” – eller for den sags skyld overhovedet i relation til det – skal man vist også være teosof, eller måske bare inder, for at forstå.

Jeg har endnu ikke fået nogen til at oversætte oversættelserne af sanskritterminologien på den russiske spilleplade, men med navne som Gurdjieff og Ouspensky i fjern erindring er det muligt at Dvivedis spilleplade kun er begyndelsen til noget endnu mere mystisk. Og som sådan fortjener den naturligvis at blive nævnt sammen med Devdhars spilleplade som en om ikke direkte, så i hvert fald indirekte, inspiration.

Reklamer

2 comments

  1. Jacob Rebien

    Hej Jacob – Mine 2 cents til mysteriet (Uden at være teosof eller inder): Det virker for mig ikke underligt at Nirvana og Brahman står i relation, da de to begreber respæsentere det samme. Om orderne historisk set bliver tillagt en religiøs aura eller ej (hvilket nok også har meget at gøre med de vestlige øjne der ser), så er begge begreber en beskrivelse af ophøret af form (nirvana = cessation), den kosmiske intethed før (eller bagved) den skabte verden – det formløse som verden dukker op ud af (også nogle gange kaldet ”the unborn” eller ”the deathless”). I hvor høj grad man så putter en guddommelig karakter ind som ansvarlig for hvad der skabes ud af dette formløse kosmiske modelervoks, som den store bevæger/skaber, kan variere og det kan skabe det, måske kunstige skel, at det ene er religøst og det andet ateistisk og derved er to forskellige ”tilstande” eller egenskaber der peges mod.
    – Følger spændt med i din videre efterforskning!

    • Jacob

      Det kan godt vaere at du hverken er inder eller teosof, men du argumenterer som om du var. Og jeg er ioevrigt enig. Men samstillingen af Brahman og Nirvana er hoejst usaedvanlig paa en gyan chaupar-spilleplade og skyldes givetvis artiklens forfatter der baade er inder og teosof. Deraf mine smaa morsomheder.

Instant Karma

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s