Sandt og sanskrit

Dagens gode nyhed må være at dr. Savalia har tilbudt at lade B. J. Institute bekoste udgivelsen af min endnu ikke påbegyndte afhandling om gyan chaupar. Han skrev tilsyneladende en notits om spillet for 12 år siden og ser min pludselige opdukken på hans kontor i forrige måned som skæbnebestemt.

“You’ll be the first and last person to work on this game,” profeterede han i formiddags over en kop chai.

Han modtager åbenbart stadigvæk henvendelser på baggrund af de to artikler han satte i scene om mit projekt i henholdsvis Gujarat Samachar og Times of India. En pensioneret professor fra Baroda ringede således for nylig og fortalte at hun havde set to spilleplader under et forskningsophold på The Wellcome Institute i London engang i midten af 80erne.

Og mens vi sad og bagtalte jainisterne for at bruge formuer på at spærre kulturskatte inde i deres titaniumsikrede biblioteker i stedet for at gøre dem tilgængelige for alverden, så ringede en forretningsmand fra Mumbai og spurgte om jeg kunne hjælpe hans søn med at få en fod inden for i den danske fjerkræsindustri.

Dr. Savalia svarede at jeg desværre var rejst tilbage til Danmark og ikke længere kunne kontaktes. Han ville dog sørge for at informere mig om sagen næste gang jeg satte mig selv i forbindelse med ham.

Det var tydeligvis ikke første gang han gav det svar.

Jeg har meget svært ved at gennemskue hvad der er sandt og hvad der er sanskrit i den indiske forskningsverden, men mit instinkt siger mig at jeg skal sige ja til alt og regne med intet.

Eller som dr. Savalia udtrykker det: “You just do your work, and I’ll do your politics.”

Instant Karma

