Forsidestof

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHer til morgen blev der skubbet to aviser ind under døren til mit hotelværelse. Den ene var det sædvanlige eksemplar af dagens Times of India, mens den anden var det efterhånden en måned gamle eksemplar af samme avis som portieren var kommet i tanke om at han havde gemt til mig. Jeg havde ringet fra Palitana og bedt ham om det, og så ellers glemt alt om det igen.

Det havde jeg imidlertid ikke behøvet gøre.

Den pinagtige online-version af artiklen om mit forskningsprojekt viste sig nu blot at have været en bleg afskygning af avisudgaven. Her var både billede og nyredigeret tekst der skabte mening og sammenhæng. Og så havde den fundet vej til forsiden i selskab med det hindunationalistiske parti BJPs spidskandidat Narendra Modi og hans modvillige mentor L. K. Advani der trods sine nogle-og-firs år nok hellere havde set sig selv på posten som Indiens næste premerieminister.

At jeg så også delte spalteplads med ødelæggende monsunoversvømmelser og levende begravede gujaratis under et kenyansk indkøbscenter var måske mindre smigrende. På den anden side minder det mig om hvilken absurd undtagelse fra den omgivende virkelighed mit projekt egentlig er. Hver dag passerer jeg flere tragiske skæbner end det ville være menneskeligt muligt at forholde sig til på et helt liv, og det kun for at nå mine rickshaws og mine aftaler.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Instant Karma

