Ass Curse Markers

Det lyder måske som noget fra et dårligt brætspil, men er faktisk et legitimt indologisk forskningsområde. Det lærte jeg i dag på den akademiske mailingliste der er det nærmeste jeg kommer brugen af et socialt medie. Fællesmails med fodnoter og litteraturhenvisninger.

Hvis man vil vide mere, kan jeg henvise til Rupali Mokashi der har undersøgt forekomsten af markeringsstenene i Maharashtra og nu er parat til at udvide sit forskningsfelt til også at inkludere Malwa, Orissa og Vijayanagara.

Og skulle man ønske at tage skridtet fuldt ud, kan jeg ydermere oplyse at Københavns Universitet netop har opslået årets toogtyve frie ph.d.-stillinger fordelt på otte forskellige institutter.

Ansøgningsfristen er femte december.

Selv holder jeg mig til gyan chaupar og dets forekomst i hovedsageligt jainistiske og hinduistiske miljøer i Maharashtra, Gujarat og Rajasthan. Og selv om dét måske ikke lyder som et dårligt brætspil, så er det det faktisk. Et spil baseret på rent held uden nogen former for taktik eller spillerinteraktion. I virkeligheden ubegribeligt at det stadig er standard i mange spillemagasiner.

Som faste læsere af denne blog vil vide, så ligger årsagen til min fascination af spillet imidlertid i dets oprindelse som en nøje udtænkt ludisk repræsentation af sjælens karmiske rejse gennem kosmos. Hver spilleplade, tegnet eller malet på stof eller papir, indeholder hele verdensforståelser og livsfilosofier der i sig selv er resultatet af årtusinders granskning af tilværelsens gåde. Og set i dét lys er det såmænd slet ikke så dårligt et brætspil endda.

I morgen vil jeg kravle ind bag i en tom mælkevogn og lade mig fragte de små tres kilometer sydpå fra Bhuj til den lille træbådebyggerby Mandvi. Dér vil jeg tjekke ind på et tidligere hospital der nu fungerer som herberg, og isolere mig med notesbøger og spilleplader et par dage eller tre mens jeg laver et udkast til min ph.d.-ansøgning.

Ejeren Vinod, en desillusioneret brahmin der drømmer om at den indiske nation atter en dag vil blive en civilisation, har lovet at servicere mig med rigelige mængder toast og kaffe. Som det behører sig for den akademiske elite der ifølge ham skal redde landet fra den totale selvforglemmelse.

Ass curse markers og gyan chaupar. Vi går hvad vi kan. Én forbandet røv ad gangen.

Instant Karma

