Master Class

Master Class_1Dr. Savalia fra BJ Institute i Ahmedabad er fuld af overraskelser. I dag inviterede han mig til at ekstemporere en master class i gyan chaupar. Jeg var egentlig kommet for at møde en journalist fra Times of India, men ved et nøje planlagt tilfælde faldt interviewet sammen med instituttets søndagskursus i manuskriptologi.

Jeg stod ved siden af dr. Savalia og kiggede ud over de studerende mens han introducerede mig på gujarati. At dømme efter den betragtelige aldersspredning gik jeg ud fra at der var tale om en slags åbent universitet. Måske endda et aftenskolehold.

Jeg krydsede fingre for at jeg havde ret. Og så var jeg på.

Jeg begyndte med at fortælle at jeg studerede sarp sidi der direkte oversat betyder “slange-stige”. Så viste jeg en moderne spilleplade jeg havde købt i en legetøjsbod i bazaaren i den gamle bydel. Jeg gennemgik reglerne og understregede at vinderen var den der først nåede frem til felt nr. 100.

De studerende var høfligt uimponerede. Præcis som jeg ville have at de skulle være det.

Så trak jeg den første udskrift af en gyan chaupar-spilleplade fra 1700-tallet frem fra tasken og begyndte at forklare. Det var et billigt trick, men det virkede. Der var tilsyneladende ingen der bemærkede at jeg var koldsvedende og febril efter at have spist frokost hos en lokal sikh-familie dagen forinden.

De studerende var især interesserede i den omstændighed at spillepladerne repræsenterede forskellige religiøse systemer, og at nogle af spillepladerne repræsenterede flere religiøse systemer side om side. Jeg sagde et par forblommede ord om at spillepladerne i den forstand kunne ses som udtryk for muligheden af fredelig sameksistens mellem forskellige religiøse grupperinger.

Som på kommando rejste hele klassen sig op og klappede. Jeg skævede forsigtigt til dr. Savalia der spidsede læberne og formede en anerkendende cirkel med højre hånds tommel- og pegefinger.

Først i det øjeblik gik det op for mig at jeg uforvarende havde brugt ordet “communal” i et land, i en stat, i en by, der for kun ti år siden mistede op mod 2000 indbyggere under optøjer mellem hinduer og muslimer. Og det tilmed under statsminister Narendra Modi der netop i den forgangne uge blev kørt i stilling som hindunationalisternes spidskandidat til præsidentvalget i 2014.

Jeg priste mig lykkelig for at jeg i min febervildelse ikke var kommet til at sige “communal violence” i stedet for “communal harmony.” Så ville jeg bestemt være blevet slugt af en slange i stedet for at have klatret op ad en stige.

Da timen var slut og de studerende kom op til katederet for at udveksle emails og telefonnumre, forstod jeg at jeg havde haft ret i min vurdering af kurset som en slags åbent universitet. Med den lille caveat at kursisterne ikke var glade amatører, men højt kvalificerede professionelle der bestred væsentlige poster i uddannelses- og forskningssektoren.

Sådan gik det til at jeg kom hjem med kontakter til rektoren på den højere læreanstalt Gujarat Vidyapith og lederen af afdelingen for kulturarvsbevarelse på Ahmedabad University. Bare for at nævne et par stykker.

Som tak for indsatsen havde dr. Savalia iøvrigt skaffet mig to højopløsningsscans af gyan chaupar-spilleplader fra L. D. Museum of Indology. Det ene havde jeg selv brugt fjorten dage, tre besøg og en ekstensiv emailkorrespondence på ikke at skaffe. Det andet havde instituttet helt undladt at fortælle mig eksisterede.

Jeg kunne næsten ikke klare mere succes og opmærksomhed denne vidunderligt svale og regnfulde søndag formiddag, så da jeg en halv time senere på kaffebaren over for B. J. Institute blev kontaktet af en salgsrepræsentant for Park Avenue Beer Shampoo der gerne ville bruge min hårpragt i kommercielt øjemed, var det næsten for meget af det gode.

Men når eventyret kalder, så kalder det.

Jeg slog manken ud og lod mig fotografere med det ene hårplejeprodukt efter det andet til den stadig voksende kundeskares udelte fornøjelse. Kaffe fik jeg aldrig, men jeg kom hjem med en pose fuld af ølflaskeformede produktprøver. Og det tilmed i en stat med alkoholforbud.

Men som der står på indpakningen: “This shampoo contains real beer which is famed to have excellent conditioning properties. Use regularly to get bouncy shiny manly man hair.”

Bund eller resten i håret?

Master Class_2

One comment

Instant Karma

