Godt fra start

Kommunikationen med dr. Shah havde været overvejende envejs de sidste par uger. Min indledende forespørgsel til lederen af Lalbhai Dalpatbhai Institute of Indology i Ahmedabad om at få adgang til stedets samling af gyan chaupar-spilleplader var ellers blevet taget godt imod. Med en enkelt reference til en pensioneret indisk professor der for nylig havde fået gæstekontor på universitetet på den anden side ad gaden havde dørene pludselig syntes at stå på vid gab.

Nu var det tre emails og fjorten dage siden jeg sidst havde hørt fra dr. Shah, og en vis uro var begyndt at vokse frem i mig. Jeg sad over morgenkaffen og klikkede mig gennem dagens indiske netaviser da en overskrift i The Indian Express sprang mig i øjnene:

Top Indology institute director booked for forging his certificates

Det viste sig at dr. Shah og seks andre var blevet anklaget for dokumentfalsk, tillidsbrud og sammensværgelse. Sagen havde tilsyneladende verseret siden dr. Shahs ansættelse på instituttet i Ahmedabad i 1998, men det var åbenbart først nu at den havde fået vind i sejlene. Vist nok på grund af en forsmået kollega og en ny lov om aktindsigt. Detaljerne var, så vidt jeg kunne forstå, lige til at blive hængt i.

Sagen skulle snart vise sig at blive den mest direkte årsag til oprettelsen af nærværende blog. Den mindede mig om at det ikke er spillepladerne, men de historier de giver anledning til, der er vigtige. Det er derfor jeg rejser ud. Nu med akademiske akkreditiver som jeg skal være den sidste til at bilde mig ind er mere ægte end dr. Shahs er falske.

Instant Karma

